WAT IS COACHING?

   Even if you fall on your face, you're still moving forward -Victor Kiam-.

 

De term coach komt oorspronkelijk uit het Frans. Coach was namelijk het Franse en later ook het Engelse woord voor een koets die mensen van de ene plaats naar de andere plaats bracht. Het besturen van de koets werd coaching genoemd. De oorsprong van het werkwoord 'to coach' is het vervoeren van een voorname persoon van waar hij was naar waar hij wil zijn. En dat is precies wat een coach nog steeds doet, zij het op een ander niveau. Coaching werkt altijd naar een oplossing toe, meer bepaald naar een concrete oplossing voor jouw specifieke situatie. Door middel van verschillende coachingstechnieken leert je coach je inzien wat je ècht wilt en hoe je daarnaar kunt handelen zodat je (opnieuw) rust en flow ervaart. Een coach is dus iemand die je helpt om jouw doelen te bereiken, om jezelf te ontwikkelen en om je bewuster te worden van wie je bent en hoe je wilt leven.

/> De term coach komt oorspronkelijk uit het Frans. Coach was namelijk het Franse en later ook het Engelse woord voor een koets die mensen van de ene plaats naar de andere plaats bracht. Het besturen van de koets werd coaching genoemd. De oorsprong van het werkwoord 'to coach' is het vervoeren van een voorname persoon van waar hij was naar waar hij wil zijn. En dat is precies wat een coach nog steeds doet, zij het op een ander niveau. Coaching werkt altijd naar een oplossing toe, meer bepaald naar een concrete oplossing voor jouw specifieke situatie. Door middel van verschillende coachingstechnieken leert je coach je inzien wat je ècht wilt en hoe je daarnaar kunt handelen zodat je (opnieuw) rust en flow ervaart. Een coach is dus iemand die je helpt om jouw doelen te bereiken, om jezelf te ontwikkelen en om je bewuster te worden van wie je bent en hoe je wilt leven.

 

 

 

 
   OVER MEZELF

   dr. Barbara De Groot.

 
Ik ben gepassioneerd door mensen, meer bepaald door hun taal en hun emoties. Het is dan ook al meer dan 15 jaar mijn doel om het beste uit mensen te halen. Mijn ruime ervaring in het onderwijs en mijn academische achtergrond vormden hiervoor de ideale basis. Als docent en onderzoeker begeleidde ik namelijk talloze mensen in Coaching helpt echter ook wanneer je wèl goed in je vel zit, maar je toch je leven wat wilt bijsturen. Vergelijk het met een sport- of fitnesscoach die zijn sporter nog extra technieken wil aanleren om de sporter nog beter te laten presteren of hem nog beter in zijn vel te laten voelen.
Ik hecht veel belang aan respect en vertrouwen. Daarnaast ga ik prat op mijn professionaliteit en eerlijkheid. Het spreekt voor zich dat deze waarden zich ook in mijn werk vertalen.

dr. Barbara De Groot

binnen- en buitenland.

Niet alleen binnen de onderwijssector, maar ook daarbuiten deden velen beroep op mij voor coaching en begeleiding. Om al deze mensen nog beter bij te kunnen staan, volgde ik de opleidingen Opleiding tot Coach en Burn-outcoach bij Dr. Luc Swinnen, specialist inzake stress en burn-out, met wie ik binnen zijn organisatie Different bvba ook samenwerk. Verder volgde ik nog talloze (vervolg)opleidingen zoals Life Coaching, Kinder- en Jongerencoaching, etc. Emoties als stress, (faal)angst, boosheid, verdriet, rouw, … herkennen we allemaal. Meestal lukt het ons om deze emoties te beheersen, maar soms lukt het omwille van verschillende redenen niet (meer). Dan hebben we iemand nodig die ons helpt om met deze emoties om te gaan zodat we opnieuw verder kunnen met ons leven. Als expert in emoties en als personal coach kan ik jou daarbij helpen.

Ik ben van mening dat iedereen over talenten en mogelijkheden beschikt om zijn/haar leven te veranderen of bij te sturen, maar dat veel mensen deze niet tot uiting laten komen omwille van de bovenvermelde vaak emotionele redenen. Door mijn intensieve coaching help ik u in te zien welke talenten u al in u hebt, hoe u eventuele (emotionele) blokkades kunt wegnemen en hoe je in jouw professionele leven en privéleven stappen vooruit kunt zetten. Verandering in denken en doen is hier de sleutel. Einstein wist het ook al: “Als je doet wat je altijd deed, zal je krijgen wat je altijd kreeg.” De enige weg is dus de weg vooruit. Ik help u door middel van coaching die weg stap voor stap te bewandelen.

 

 

 

 
   PERSONALCOACHING

   Personal coaching persoonlijk en op maat.

 
Zoals het woord al zegt, is personal coaching persoonlijk en op maat. Tijdens de intake bepalen we jouw coachingsvraag. We vertrekken hierbij van jouw gedachten en jouw emoties en bekijken we samen naar waar je precies wilt evolueren. Je gaat naar huis met een duidelijk plan voor de komende sessies.

In de volgende sessies breng ik door middel van een gerichte vraagstelling en efficiënte coachingsmethoden duidelijkheid in jouw gedachten en jouw overtuigingen zodat je doelen kunt stellen en beslissingen kunt nemen die voor jou essentieel belang zijn en het leven te leiden dat je ècht wil op basis van jouw talenten en drijfveren. Op die manier ervaar je opnieuw rust en flow in je leven. Flow betekent dat u opnieuw dat intense gevoel van energie en voldoening heeft waardoor je de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet ziet. De coaching is o.m. gebaseerd op verschillende achtergronden:

  • Kernkwaliteiten van Ofman
  • Appreciative inquiry (‘Waarderend onderzoek’)
  • Spiral dynamics
  • De neurologische niveaus van Dilts & Bateson
  • De Big Five
    • Personal coaching zorgt er ook voor dat je op werkvlak beter in je vel voelt. Je weet immers waar je naartoe wilt in je leven en dit heeft vanzelfsprekend ook een positieve invloed op je professionele leven. Een tevreden werknemer is immers een gemotiveerde werknemer.

 

 

 
   LOOPBAANCOACHING

   Hoe gaat het op je werk?.

 
We krijgen de vraag bijna dagelijks te horen: ‘Hoe gaat het op je werk?’. Er wordt dat verwacht dat het antwoord positief is. Vaak is dat evenwel niet het geval.

Veel mensen voelen zich niet goed in hun baan. Sommigen hebben geen uitdaging meer in hun werk, de zgn. bore-out, hebben helemaal geen energie meer, slepen zich elke dag naar het werk en stevenen daardoor af op een burn-out. Anderen voelen zich miskend in hun talent, verdienen te weinig, hebben een baas of collega’s waar ze moeilijk mee kunnen samenwerken, … Je kan er evenwel zelf verandering in brengen!

Loopbaancoaching is iets waar je zelf aan werkt. We vertrekken hierbij vanuit de baan die je nu doet naar de baan die je graag wilt doen, rekening houdend met jouw persoonlijke talenten en drijfveren. Loopbaancoaching is ook perfect mogelijk wanneer je binnen hetzelfde bedrijf wilt blijven werken. Het is immers best mogelijk dat het bedrijf prima is voor jou, maar dat je binnen dat bedrijf graag een andere functie zou uitvoeren.
Door loopbaancoaching:

  • krijg je inzichten in jouw persoonlijke talenten en drijfveren;
  • stel je concrete, ambitieuze doelen en werk je er gestaag naartoe;
  • zet je deze doelen om in resultaten
Wat houdt loopbaancoaching in?
Tijdens de sessies komen o.m. de volgende zaken aan bod:
  • Jouw persoonlijkheid in kaart brengen
  • Onderzoek van jouw drijfveren en passies
  • Kwaliteiten en valkuilen vaststellen
  • Jouw overtuigingen over uzelf en jouw omgeving nagaan en veranderen
  • Doelen stellen en bereiken
    • Uit onderzoek is gebleken dat mensen die loopbaancoaching gevolgd hebben duidelijk meer werktevredenheid ervaren. Ze voelen zich duidelijker energieker en hebben meer vertrouwen in hun loopbaan. Ze hebben ook meer zin om nieuwe projecten op te starten of een andere baan te zoeken.

 

 

 

 
   STUDIECOACHING

   Studeren kan je leren.

 
In mijn jarenlange loopbaan als docent heb ik talloze leerlingen en studenten uit het secundair en hoger onderwijs (universitair en niet-universitair) individueel begeleid. Deze leerlingen/studenten hadden vaak moeite met de volgende zaken:
  • plannen en organiseren
  • structureren van notities en leerstof
  • een onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken
  • efficiënt studeren
  • gefocust blijven tijdens het studeren
  • werkstukken en presentaties maken
  • bachelor- en masterproeven schrijven
  • voorbereiding op examens
Leerlingen en studenten zijn natuurlijk heel verschillend en verdienen dan ook een aanpak op maat. Daarom is het ook belangrijk om tijdens het intakegesprek de persoonlijkheid en de leerstijl van de leerling/ student te bepalen.
Door mijn studiecoaching op maat zorg ik ervoor dat deze leerlingen/studenten erin slagen om de bovenstaande zaken tot een goed einde te brengen zodat ze hun studie met zelfvertrouwen kunnen verderzetten. Tijdens de studiecoaching wordt er indien gewenst ook aandacht besteed aan (examens)stress en faalangst.

 

 

 
   STRESS- EN BURN-OUTCOACHING

   Stress.

 
We krijgen het bijna dagelijks te horen: we hebben met z’n allen te veel stress, velen zijn overspannen en velen onder ons glijden af naar een burn-out. Maar waar verwijzen deze begrippen nu precies naar?
Wanneer we stress ervaren ontstaat er in ons lichaam een fysische reactie die ervoor zorgt dat we snel en alert reageren op een gevaarlijke situatie. Onze ademhaling versnelt, onze polsslag gaat de hoogte in, we beginnen te transpireren, onze spieren spannen zich op en er komt adrenaline vrij in ons bloed. Ons lichaam maakt zich klaar om te vechten om te vluchten. Dit is een belangrijk primitief overlevingsmechanisme, bijvoorbeeld wanneer je in een levensgevaarlijke situatie terechtkomt.

In onze moderne maatschappij worden we evenwel gelukkig niet zo vaak met levensgevaarlijke situaties geconfronteerd. Wel krijgen we dagelijks te maken met stresserende situaties waar deze primitieve lichamelijke reactie niet veel soelaas zal brengen. Wanneer je in een ellenlange file staat, heb je er niets aan dat je lichaam klaar is om te vluchten.

Laat me evenwel duidelijk zijn: er is niets mis met stress in ons leven. Velen onder ons hebben net gezonde stress (=positieve stress) nodig om hun dagelijkse taken tot een goed einde te brengen. Stress wordt evenwel een probleem als we er niet meer mee kunnen omgaan, als we constant een stressgevoel hebben en we niet meer tot rust kunnen komen.
Ingrijpende gebeurtenissen zoals spanningen; geldgebrek; een relatiebreuk of het verliezen van een dierbare kunnen ervoor zorgen dat stress leidt tot overspannenheid. Overmatige werkgerelateerde stress zoals bij het verliezen van jouw baan, reorganisaties, te veel werk hebben baan kan leiden tot een burn-out.

Hoe weet je nu of je overmatige stress hebt? Vaak uiten de symptomen zich zowel op fysisch als op psychisch vlak:
Fysische symptomen:

  • slapeloosheid
  • vermoeidheid
  • maag- en darmstoornissen
  • hoge bloeddruk
  • spierpijn
  • hoofdpijn
  • hartkloppingen
  • verhoogde cortisolwaarden in het bloed
Psychische symptomen:
  • voortdurend opgejaagd zijn
  • prikkelbaar zijn
  • angst
  • sombere buien
  • huilbuien
  • futloos zijn
  • onzekerheid
Vaak worden deze symptomen volledig genegeerd. Men denkt dat het wel zal overgaan. Het tegendeel is waar. Door de aanhoudende stress kom je niet meer aan rust en ontspanning toe, terwijl je die net zo nodig hebt om goed met stresserende situaties om te kunnen gaan. Je raakt volledig uitgeput, wordt heel emotioneel en je kan de dagelijkse dingen niet meer aan. Je glijdt dus af naar een burn-out. In tegenstelling tot een depressie is een burn-out altijd werkgerelateerd.

Stress en burn-out moeten zeker worden opgevolgd. Dat blijkt ook uit de volgende cijfers:

  • 1 op 10 bezoeken aan de huisarts heeft te maken met stress
  • 30% van de psychische klachten hebben te maken met stress
  • 10% van de beroepsbevolking heeft last van burn-outverschijnselen
  • 64% (!) van de werknemers krijgt te maken met overmatige stress, goed voor 1/3 van de afwezigheden wegens ziekte
Coaching helpt jou om met stress om te gaan zodat je een burn-out kan vermijden. Wanneer je al met een burn-out kampt, zet ik jou opnieuw op de goede weg zodat je opnieuw flow ervaart in je leven en in je werk.

 

 

 
   FAALANGSTCOACHING

   Faalangst.

 
Stress hangt vaak samen met faalangst. Stel je de volgende situatie even voor: je krijgt een opdracht van je werkgever om een presentatie te geven voor de CEO en het directiecomité van het bedrijf. De angst slaat je om het hart. Je denkt: ‘Dat kan ik niet, dat lukt me nooit, ik zal daar nooit in slagen, ze zullen me vragen stellen waarop ik niet zal kunnen antwoorden,...’ Je krijgt klamme handen en hartkloppingen, je begint de transpireren en je wil je het liefst ziek melden op de dag dat je presentatie moet geven.

Een andere situatie: je hebt heel binnenkort een belangrijk examen en je begint te panikeren omdat je denkt dat je het niet zal halen. Je hebt immers nog zoveel te doen. Je kan niet meer helder nadenken.
Laat me duidelijk zijn: iedereen heeft wel gevoelens van stress en angst als hij of zij een presentatie moet geven of een examen moet afleggen. Meestal heb je deze emoties evenwel onder controle en zorgen ze ervoor dat je beter kan presteren. In dit geval spreken we van positieve faalangst.

Wanneer echter het zweet over je rug loopt bij de gedachte alleen al en je mentaal volledig blokkeert door de druk, dan spreekt men over negatieve faalangst. Deze faalangst wordt vaak veroorzaakt door (1) negatieve opmerkingen uit je omgeving, (2) een laag zelfbeeld of (3) een gelijkaardige negatieve ervaring.
Door middel van coaching krijg je een positiever zelfbeeld, krijg je meer inzicht in je kunnen en krijg je vervolgens meer zelfvertrouwen. Hierdoor wordt je negatieve faalangst omgezet in positieve faalangst waardoor je kansen op succes verhogen:

Het zou jammer zijn als je door je faalangst mooie kansen zou laten schieten en je talenten niet optimaal zou benutten. Het is al vaak aangetoond dat coaching je hierbij kan helpen. Aarzel dan ook niet langer en zet vandaag nog de eerste stap naar succes.

 

 

 
   STRESS

   Workshops

 
Stress: wat doe je eraan?

Tegenwoordig hebben veel mensen te kampen met overmatige stress. Maar liefst 64% van de werknemers krijgt hiermee te maken. Hoog tijd om hier iets aan te doen. Met deze interactieve lezing wil ik mensen bewust maken en tot actie aanzetten voor stress de kans krijgt om te evolueren tot burn-out. De aanwezigen krijgen inzicht in hun eigen situatie en krijgen concrete tips die ze meteen in de praktijk kunnen toepassen. Een aantal onderwerpen die worden aangehaald zijn:

  • Wat is stress?
  • Stress vroeger en nu
  • Symptomen
  • Stressfactoren: jouw stress is mijn stress niet.
  • Hoe kan je zelf je stress verlichten?
  • Denkstrategieën en stress
  • Tijdmanagement
  • Sociaal leven
  • Goede eet- en slaapgewoonten
  • Ontspannings- en relaxatietechnieken

 

 

 
   INSPIRERENDE LEZINGEN

   Lezingen

 
Soms is het moeilijk voor mensen om indviduele coaching te volgen. Om aan deze mensen tegemoet te komen geef ik ook lezingen over stress, burn-out en faalangst. Op die manier wil ik een groter publiek bewust maken en wil ik mensen handvatten geven om met stress, burn-out en faalangst om te gaan.
Wanneer je na de lezing terug naar huis gaat, garandeer ik je dat je:
  1. veel interessante informatie hebt gekregen;
  2. veel nuttige tips meeneemt waar je zelf mee aan de slag kan;
  3. een heel boeiende, interactieve lezing hebt bijgewoond
Mogelijke thema’s zijn:
  • Spreken voor een groep: voorbij de faalangst
    Veel mensen slaan in paniek wanneer ze moeten spreken voor een groep. Ze beginnen te transpireren, krijgen hartkloppingen en weten niet hoe ze een samenhangend boeiend verhaal kunnen brengen. Als docent en onderzoeker heb ik talloze colleges en lezingen gegeven waardoor ik hierin een hele expertise heb opgebouwd.
    Tijdens deze lezing leer ik je hoe je op een ontspannen manier voor een groep kan spreken. Een aantal onderwerpen die tijdens de lezing aan bod komen zijn:
    • Waarom vinden mensen het nu zo eng om voor een publiek te spreken?
    • Jouw persoonlijke ervaringen
    • (Faal)Angst en gedachten
    • Negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten: een concreet actieplan
    • Hulpbronnen inschakelen
    • Stem- en spreekvaardigheid
    • Ademhaling en ontspanningstechnieken
    • Goed begonnen is half gewonnen: de voorbereiding
    • Gebruik van audio-visuele middelen
    • Hoe deel je je toespraak in?
    • Omgaan met moeilijke en onverwachte situaties
    • Oefening baart kunst
    • En nu is het aan jou!
  • Stress: wat doe je eraan?
    Tegenwoordig hebben veel mensen te kampen met overmatige stress. Maar liefst 64% van de werknemers krijgt hiermee te maken. Hoog tijd om hier iets aan te doen. Met deze interactieve lezing wil ik mensen bewust maken en tot actie aanzetten voor stress de kans krijgt om te evolueren tot burn-out. De aanwezigen krijgen inzicht in hun eigen situatie en krijgen concrete tips die ze meteen in de praktijk kunnen toepassen. Een aantal onderwerpen die worden aangehaald zijn:
    • Wat is stress?
    • Stress vroeger en nu
    • Symptomen
    • Stressfactoren: jouw stress is mijn stress niet.
    • Hoe kan je zelf je stress verlichten?
    • Denkstrategieën en stress
    • Tijdmanagement
    • Sociaal leven
    • Goede eet- en slaapgewoonten
    • Ontspannings- en relaxatietechnieken
  • Burn-out
    Bijna 10% van de beroepsbevolking krijgt te maken met een burn-out. We werken te hard en te veel, nemen te weinig tijd voor ontspanning en hollen van de ene activiteit naar de andere. We blijven doorgaan… tot we niet meer kúnnen doorgaan en we letterlijk opgebrand zijn. De diagnose laat niets aan het toeval over: burn-out. Meestal luidt de diagnose een verplichte rustperiode van zes maanden in. En dat is geen onnodige luxe, want het vraagt tijd en een goede behandeling om een burn-out door te komen.
    In deze lezing word je met de harde realiteit geconfronteerd, maar krijg je ook veel interessante informatie en nuttige tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan. Voorkomen is immers beter dan genezen.
    • Wat is een burn-out?
    • Hoe ontstaat een burn-out?
    • Test jezelf
    • Emoties: stress, angst en woede
    • Irrationele gedachten
    • Multitasking
    • Uitstelgedrag
    • Perfectionisme
    • Introvert versus extravert
    • Verandering is de sleutel
    • Behandeling: -Rationeel-Emotieve Visualisatietraining
    • Opgeruimd staat netjes
    • Work-life balance
    • De mens is een sociaal dier
    • Mens sana in corpore sano
    • Preventie

 

 

 
   PRIJZEN

   Prijzen

 
Basispakket: intakegesprek + 3 sessies van 1,5u + 2 maand opvolging = 180€
Pluspakket: intakegesprek + 6 sessies van 1,5u + 4 maanden opvolging = 330€
Extrapakket: intakegesprek + 10 sessies van 1,5u + 6 maanden opvolging = 500€

Voordelen van een pakket:

  • wederzijds engagement
  • -je kent vooraf de eindprijs
  • -je weet vooraf hoeveel je tijd investeert
Lezing

125 € voor een lezing van 2,5 uur.
Vragenlijsten voor een inzicht in de persoonlijke situatie zijn hierbij inbegrepen.

 

 

 
 CONTACT

 

E-mailaddres
 

bericht Verzenden

 

 

 

 

login